Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken belyser spørsmålene om hvordan det står til med likestillingen i skolen og om det fortsatt er berettiget å arbeide for likestilling i skolen. Målet er å skape ny debatt og stimulere til økt bevissthet omkring disse spørsmålene. Den henvender seg til alle som er interessert i kjønn og likestilling.
Omtale fra forlaget
Hvordan står det til med likestillingen mellom kjønnene i skolen ved inngangen til et nytt tusenår? Har vi fått full likestilling, etter et kvart århundre med læreplaner som pålegger å arbeide for dette? Eller er gutter og jenter fortsatt forskjellige, og i så fall på hvilke måter? Er det fortsatt berettiget å arbeide for likestilling i skolen? Denne boka belyser disse spørsmålene gjennom 15 artikler som formidler nyere forskningsresultater om kjønnsrelasjoner i skolen og erfaringer med likestillingsarbeid på 1990-tallet. I lys av perspektiver på kjønnstenkningen de siste tre tiårene og hva som kjennetegner klasseromsforskningen på området, presenteres forskning knyttet til flere av skolens områder: norsk, matematikk, naturfag, IT, historie, idrett og spesialundervisning. Målet er å avlive myter, skape ny debatt og stimulere til økt bevissthet om kjønn og likestillingsarbeid i skolen. Boka henvender seg til alle som er interessert i kjønn og likestilling i samfunnet. Den er særlig egnet for studenter i samfunnsvitenskapelige fag og lærerutdanning og for de tusen lærere, skoleadministratorer og politikere som skal bringe likestillingsprosjektet videre i praksis.
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2000
Format Heftet
ISBN13 9788241710209
EAN 9788241710209
Språk Bokmål Nynorsk
Sider 270
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket