Kjerringråd

folketro, urtemedisin og magi

Nova 2010 Innbundet

De ekte kjerringrådene besto mest av urtemedisin, og noen hadde med overtro og magi å gjøre. Denne boken forteller om forskjellige kjerringråd og historiene bak dem. Den tar også for seg samisk folkemedisin og trolldomskriminalitet. Med register.

Mange tror at praktiske råd om flekkfjerning og hvordan bli kvitt veps er kjerringråd. Men det er husråd. De ekte gamle kjerringrådene besto mest av urtemedisin. Noen hadde med overtro og magi å gjøre, men var uansett knyttet til helse. Her presenteres ekte kjerringråd og litt av historien bak dem. I folketroen er det plantenes sjel som gir den helbredende evnen. Plantene gjøres til bolig for overnaturlige vesener; en type animisme. Med råd og refleksjoner av bl.a. biskop Ole Chr. Kvarme, politiker Rune Gerhardsen, astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard, ordfører Fabian Stang, poet Jan Erik Vold, sjaman Eirik Myrhaug.

Forlag Nova