Kirkens hemmelige agent

erkebiskop Walter Makhulu og kampen mot apartheid

av (forfatter) og Paul Weinberg (illustratør).

Kirkens nødhjelp og Press 2002 Innbundet

Frigjøringskampen i Sør-Afrika teller en rekke karismatiske skikkelser. En av de betydeligste heter Walter Khotso Makhulu. Han var erkebiskop i den anglikanske katedralen i Botswana, Gaborone, fra 1980 til 1999. Han fungerte som kirkens hemmelige agent i kampen mot apartheid, og han var bestyrer og katalysator for millioner av norske bistandskroner til støtte for motstandskampen i Sør-Afrika. I denne boken forteller han sin historie om det livsfarlige arbeidet som ble drevet på kirkens grunn. Boken er forsynt med fotografier fra frigjøringskampen, kommentert av Walter Makhulu.

Dette er boken som forteller den fantastiske historien om Kirkens nødhjelps hemmelige kanal i Sør-Afrika under Apartheid. Den anglikanske erkebiskopen Walter Makhulu var kromtappen for å videreformidle pengene fra Norge via bispekontoret i Gaborone i Botswana til Sør-Afrika. Det hemmelige prosjektet er blitt kjent under navnet CAP - Christian Assistance Programme. Programmet gav støtte til fagforeninger, utdanning, nødhjelp og rettshjelp til politiske fanger og deres familier. Boken er rikt illustrert av bilder utvalgt av den sør-afrikanske fotografen David Weinberg.

Forlag Kirkens nødhjelp Press

Utgivelsesår 2002