Kirkens bymisjon

respekt, omsorg, rettferd

Aschehoug 2005 Innbundet

Kirkens Bymisjon feirer 150-års jubileum i 2005. I denne boken tar forfatteren for seg utviklingen i nyere tid. Fra å omfatte rundt 150 ansatte i 1970, er de i dag landets største "sosialkonsern" med 1500 ansatte, 70 institusjoner og med virksomhet i 10 norske byer. Kirkens Bymisjon har vokst til å bli et mektig "tredje alternativ" i velferdsstatens utvikling; mellom marked og stat, mellom veldedighet og garantert velferd for alle, mellom frivillighet og profesjonalitet. Bymisjonen finner likevel sin identitet og realiserer sine verdier i møtet med enkeltmennesker. Har litteraturliste.

Kirkens Bymisjon fører sine røtter tilbake til stiftelsen av Christiania Indremissionsforening i 1855 og feirer dermed 150-årsjubileum i 2005. I denne boken er det særlig utviklingen i nyere tid Dag Kullerud tar for seg. Fra å omfatte omkring 150 ansatte og forholdsvis få institusjoner i 1970 er Kirkens Bymisjon i dag landets største «sosialkonsern» med 1500 ansatte, 70 institusjoner og med virksomhet i 10 norske byer. Stiftelsen har vokst til å bli et mektig «tredje alternativ» mellom marked og stat, mellom veldedighet og garantert velferd for alle, mellom frivillighet og profesjonalitet. Det er likevel i møtet med enkeltmennesket at Bymisjonen finner sin identitet og realiserer sine verdier: respekt, omsorg og rettferd. Journalist Dag Kullerud har tidligere skrevet bl.a. en biografi om Hans Nielsen Hauge.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203231278