Kirkene i Hordaland gjennom tidene

Eide forlag 2008 Innbundet

Boken presenterer Hordalands kirkebygninger og deres inventar, og setter disse inn i en kunst- og kulturhistorisk sammenheng. Oppmerksomheten rettes mot håndverkerne som bygget kirkene, og kunstnerne som dekorerte dem. Forfatteren tar for seg hvor middelalderens steinhuggere kom fra, hvordan byggingen av kirkene ute i distriktene ble organisert og hva som skjedde i tiden etter reformasjonen. Siste del av boken inneholder korte beskrivelser av utvalgte kirker fra fylket. Med plansjer og litteraturliste.

Blant de mange kirkene i Hordaland finnes det én stavkirke - i Røldal - og ni middelalderske steinkirker som ennå er i bruk. Flere kirker fra 1600- og 1700-tallet er også bevart, de to fremste av disse kirkene er Hamre og Holdhus. I tillegg finnes det en rekke interessante kirker fra 1800- og 1900-tallet. Samlet utgjør disse kirkene den mest monumentale gruppen bygningsminner vi har i Hordaland. Gjennom dem - og bare gjennom dem - kan vi følge den arkitekturhistoriske utviklingen i sammenheng fra middelalderen til vår egen tid. Men kirkene i Hordaland er ikke bare av arkitekturhistorisk interesse. Med sine vakre interiører og sitt rike inventar fra skiftende tider - inventar som fortsatt står i kirkene eller er bevart på Bergen Museum - representerer de en nærmest uoppdaget kulturskatt for folk flest. Denne boken åpenbarer denne kulturskatten i tekst og bilder. Bak i boken vil man finne korte beskrivelser av kirker som er verd et besøk. Meningen er at boken på den måten også skal kunne tjene som en «kirkehistorisk veibok» for interesserte som ferdes rundt om i fylket. Hans-Emil Lidén har arbeidet hos Riksantikvaren og ved Norsk institutt for kulturminneforskning i mange år, og som professor II i arkitekturhistorie og bygningsvern ved Universitetet i Bergen. Hans arbeidsfelt har vært norsk arkitekturhistorie - særlig kirkearkitektur. Han er medforfatter i de seks bindene om kirkene i Bergen og Hordaland i bokverket Norges kirker som Riksantikvaren og senere Norsk institutt for kulturminneforskning har gitt ut.

Forlag Eide forlag

Utgivelsesår 2008