Kirke, kultur, politikk

festskrift til professor dr. theol. Bernt T.Oftestad på 70-årsdagen

av (redaktør), Kristin Norseth (redaktør) og Jan Schumacher (redaktør).

Tapir akademisk forlag 2012 Heftet

Kirke Kultur Politikk formidler ny kunnskap og nye innsikter om kirkens og troens vilkår. Artiklene er skrevet av fagfolk innenfor teologi, historie og medievitenskap. Sigrid Undsets og Ronald Fangens forfatterskap belyses i egne artikler, og "Rocka sjelesorg" er viet Bjørn Eidsvågs forfatterskap. "Kirkehistoriske karikaturer" bryter nytt land, det samme gjør en artikkel om jomfru Maria i det lutherske Norge. Mannlighet og katolsk misjon tematiseres, og det fortelles om norske ordenssøstre i klemme. Her fins artikler om lekpredikanter, øvrighetskirken og om grunnloven, om økumenikk og om kirkens kulturoppgave, om kirken og media og om Det norske Arbeiderparti og statskirkespørsmålet. Boken er et festskrift til Professor dr.theol. Bernt T. Oftestad. Han har profilert seg som en allsidig, kunnskapsrik og samfunnsengasjert teolog og kirkehistoriker. I februar 2012fyller han 70 år. Tittelen Kirke Kultur Politikk gjenspeiler det som har vært den røde tråden i Oftestads virke som lærer og forsker

Forlag Tapir akademisk forlag

ISBN13 9788251928519