Kinning, bresting og ysting i Valdres

sett i norsk og internasjonal samanheng

dokumentasjon av ein ystetradisjon

av (forfatter) og Helge Gudheim (illustratør).

Mat & kultur 2013 Innbundet

Boka er eit unikt verk om dei førindustrielle ystetradisjonane, og noko tilsvarande har neppe vore laga her i landet. Boka dokumenterer ystetradisjonane i Valdres og samanliknar dei med landet elles. Boka er skriven med "upasteuriserte briller", fordi det meste av tradisjonsystinga var av rå mjølk ved låge temperaturar. Dette står i stor kontrast til dagens "heilpasteuriserte", norske mjølkeindustri. Tradisjonsystinga forsvann med mjølkebilen på 1950-talet. Kjørelda etter ystinga er tekne vare på, medan ostane er oppetne. Boka er skriven for å redde den immaterielle kunnskapen om tradisjonsystinga over i skriftleg form, slik at ostane kan gjenskapast. I boka finn du oppskrifter på rundt 20 tradisjonelle mjølkeprodukt, intervju med 35 eldre budeier, kunnskapen etter 200 informantar frå 1930-talet, 1020 illustrasjonar, ei riksdekkjande liste med 184 osteprodusentar, omtale av 292 norske og internasjonale osteprodukt frå vår samtid og over 3300 dialektord knytt til ost og ysting.

Forlag Mat & kultur

Utgivelsesår 2013