Kikkeren

tegnede noveller

av (forfatter), Yoshihiro Tatsumi (illustratør), Adrian Tomine (redaktør) og Magne Tørring (oversetter).

Minuskel 2012 Heftet

Boka inneholder 16 tegnede noveller som skildrer vanlige menneskers hverdagsliv. Vi møter bl.a. en mann som reiser rundt og viser pornografiske filmer for private kunder samtidig som han forsøker å opprettholde et normalt familieliv, en medisinstudent som lever et hemmelig liv som sæddonor og et ungt par som får livet snudd på hodet da en kloakkrotte tar bolig i leiligheten deres. Boka inneholder også et intervju med Yoshihiro Tatsumi.

En mann reiser rundt og viser pornografiske filmer for private kunder samtidig som han forsøker å opprettholde et normalt familieliv. En medisinstudent lever et hemmelig liv som sæddonor, men opplever en krise da fruktbarhetsklinikken avviser prøvene hans. Et ungt par får livet snudd på hodet da en kloakkrotte tar bolig i leiligheten deres. To menns liv veves sammen da den ene ber den andre om å observere hans seksuelle eskapader gjennom en kikkert. Yoshihiro Tatsumi (f 1935) er blant Japans viktigste tegneserieskapere. Fortellingene hans, som kretser rundt storbyliv, seksualitet og fremmedgjøring, er oversatt til en rekke språk.

Forlag Minuskel

Omtalt sted Japan

Denne listen inneholder 100 utvalgte tegneserier som ingen av oss har lest/fullført før, og som vi av ulike grunner finner verdt å bruke tid på, i håp om å få et større og grundigere innblikk i tegnseriens sfære. Rekkefølgen er i utgangspunktet tilfeldig, men bøkene vil rangeres etterhvert som vi får lest dem.

• "Den som later som lyver" av Dominique Goblet
  • "Fem tusen kilometer i sekundet" av Manuele Fior