Kielland i Europa

av (redaktør).

Fagbokforl. 2008 Innbundet

Artiklene i boka ser på Kiellands litteratur i et europeisk perspektiv. Noen av temaene som drøftes er vennskap mellom menn, kropp og naturalisme, mottakelsen av Kielland i Storbritannia, og Kiellands tekster i DDR. Blant bidragsyterne er Susanne V. Knudsen, Christine Hamm, Einar O. Risa og Benedikt Jager.

I Kielland i Europa blir Alexander L. Kiellands litteratur sett med utenlandske øyne eller i lys av utlandet. Et europeisk perspektiv blir hjulpet fram ved at brorparten av de elleve skribentene har én fot i et annet land eller et annet språk. De færreste har Kielland som spesialfelt, noe som har vært et poeng i seg selv. Boka skal åpne for nye stemmer, prøve ut korrektiv til norske synsmåter og kaste friske blikk på en klassisk norsk realist. Er realismen kanskje mer spennende og avansert enn vi gjerne tror? Artiklene tar opp tema som natur- og personframstilling, vennskap mellom menn, darwinisme, seksualitet, Kielland i Storbritannia, Kielland og hans forleggere, den ideologiske bruken av litteratur i DDR, Garman & Worse og Thomas Manns Buddenbrooks, Kielland og Fontane, Kielland som europeer og Kiellands dom over folkelighetens demokrati. Artikkelsamlingen er gitt ut som del av det europeiske kulturhovedstadsprogrammet i Stavanger, 2008.

Forlag Fagbokforl.

Utgivelsesår 2008