Kayaweta

Citadell 2017 Innbundet

Arkeologene Elise og Jim avdekker et funn ved Lysekloster, som kan føre til at historiebøkene må omskrives, noe som fører dem ut på en halsbrekkende oppdagelsesferd i USA, der Elise begynner å se syner. En stemme fra fortiden forsøker å vise henne vei, og det er den mystiske indianerkvinnen Kayaweta. Eller er det bare hennes fantasi som spiller henne et puss? Det hele blir to fortellinger vevet sammen til en. Fra middelalder og nåtid. Med riddere, munker og indianere. Kjærlighet, maktkamp og dramatikk. Forholdet mellom Elise og Jim settes også på prøve. Karrieren, vennskapet - alt står på spill.
Det underliggende temaet i spenningsromanen «Kayaweta» - «våre nordiske forfedres kontakt med indianerne i Nord-Amerika før Columbus» - er innsamlet gjennom en tiårs periode av forfatteren. Små puslebiter som er flettet inn i romanen. Genetiske spor, gamle dokumenter, arkeologiske funn og den svært omstridte Kensingtonsteinen, en runestein som ble funnet i USA i 1898. Men også en potensiell ukjent oppdager fra Vestlandet ved navn Pål Knutsson. I året 1356 forlot et skip Bergen med kurs for Grønland. I 1898 ble det funnet en stein i jorda utenfor småbyen Kensington i Minnesota, som i kortfattet form forteller den dramatiske historien om et følge av norrøne menn som er drept av indianere. Noen historikere har satt runesteinen i forbindelse med ekspedisjonen fra Bergen, som ble ledet av Pål Knutsson fra Onarheim i Sunnhordland. Dette er den historiske rammen rundt "Kayaweta", med en forrykende handling også fra våre dagers Bergen og smale vestlandsveier.
Forfatteren Tom Thowsen (f. 1964) er bosatt i Fredrikstad. Er utdannet reklametegner. I dag jobber han i Orkla Foods AS avd. Stabburet, i tillegg til å skrive bøker.
Kayaweta, som betyr Skilpaddeøya på Siouxindianernes språk, er forfatterens tredje roman.
Forfatterens forrige roman, Den hvite dame, fikk meget god omtale. Halden Arbeiderblad ga den terningkast 5. «Risikosport som funker.»

Forlag Citadell

Utgivelsesår 2017