Kartlegging og undervisning ved lærevansker i matematikk

Bob-Kåres vei gjennom matematikkens verden

av (forfatter) og Therese Haukås Lunde (illustratør).

Info vest forlag 2019 E-bok

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Kartlegging og undervisningsopplegg legger vekt på kunnskapskvalitet og ikke på kunnskapsmengde.
10-15% av elevene har matematikkvansker, og boken er tenkt som et praktisk hjelpemiddel i arbeidet for disse. Læreplan (GR 97) legger vekt på matematikk i dagliglivet og på elevenes forutsetninger og erfaringer. Både kartleggingen og undervisningen bygger på dette, samt at eleven skal oppnå
95% mestring, slik at også selvtillit og holdning til matematikken blir bedre.
"Kartlegging og undervisningsopplegg legger vekt på kunnskapskvalitet og ikke på kunnskapsmengde" (Olav Lunde).
Boken inneholder detaljerte undervisningsforslag. Opplegget er spesielt rettet mot elever i 3.- 4. klasse (tidligere 2.- 3. klasse) som har behov for tilpasset undervisning, men det vil også være nyttig innen spesialundervisningen på ungdomstrinnet. Kartleggingen og undervisningsopplegget er resultatet av et tre- årig utviklingsarbeid som er støttet økonomisk av Nasjonalt Læremiddelsenter.
Innhold:
Del A: Lærevansker i matematikk (70 sider)

Hva betyr det å "ikke få til matten"?
Hvordan lærer barn matematikk- og hva trenger de å lære?
Kartlegging av matematikkvansker
Organisering av undervisningen
Undervisningsmessige konsekvenser

Del B: Kartlegging av matematikkvansker (60 sider)

Oversiktskartlegging av ulike matematiske ferdigheter
Kartlegging av noen forutsetninger for matematikk

1. Kjennskap til vanlige bruksområder for tallene
2. Lesing og skriving av tall, ordning av tall og plassverdi
3. Oppfatning av noen av dagliglivets størrelser
4. Måling, penger og enheter
5. Addisjon
6. Subtraksjon
7. Multiplikasjon og divisjon
8. Problemløsing og tankestrategier
9. Kroppsoppfatning og modenhet
10. Persepsjon, koordinering og motorikk
11. Oppmerksomhet og konsentrasjon
12. Språk og begreper
13. Hukommelse
14. Holdninger til faget matematikk
Del C: Forslag til undervisning av elever med lærevansker i matematikk (100 sider)

Arbei

Bokdetaljer

Forlag Info vest forlag

Utgivelsesår 2019

Format E-bok

ISBN13 9788283600803

EAN 9788283600803

Språk Bokmål

Sider 237

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

1 bokelsker følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket