Kart over narrativ praksis

av (forfatter), Eva Storsveen (oversetter) og Kyrre Haugen Bakke (oversetter).

Pax 2009 Heftet

Denne boken er en guide til den terapeutiske samtalen. Den tar for seg hvordan barn og unge kan gjenfinne sin styrke ved hjelp av den terapeutiske samtalen, og hvordan deres egne erfaringer, kunnskap og minner kan bli en del av en nyansert og konstruktiv fortelling om identitet. Forfatteren forklarer blant annet hvordan problemer kan eksternaliseres og dermed diskuteres, hvordan oppfatninger av hendelser kan reformuleres, og hvordan man kan finne omdreiningspunktet som beveger samtaler mot endring. Med litteraturliste og register.

Hvordan kan den terapeutiske samtalen bevege barn og unges selvoppfatning i en positiv retning? Hvordan kan man hjelpe dem til å gjenfinne sin styrke og sine ressurser? Denne boken er en guide til den terapeutiske samtalen, hvor klienten selv aktivt former sin egen endringsprosess. Michael White viser hvordan den narrative terapiens hovedelementer kan anvendes i terapirommet; hvordan problemet kan eksternaliseres og dermed diskuteres, hvordan oppfatninger av hendelser kan reformuleres, og hvordan man kan finne omdreiningspunktet som beveger samtalen mot endring. Boken er et sjenerøst innblikk i Michael Whites terapirom, men også en systematisk oversikt over hvilke tanker som ligger bak de spørsmålene han stiller til sine klienter.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2009