Karen Anna

og hennes siida

av (forfatter) og Alf Isak Keskitalo (oversetter).

Pax 2001 Innbundet

Forfatteren og fotografen Grete Andrea Kvaal har fulgt en av de siste tradisjonelle reindriftskvinnene i sitt arbeid på Finnmarksvidda om vinteren og ved kysten om sommeren over flere år. Karen Anna har aldri brukt norske klær og samisk er hennes dagligspråk. Hun har levd et liv på flytting etter reinen, en reindrift som forandra seg lite gjennom generasjoner, men som nå tar spranget inn i den nye tid. Boken dokumenterer en levemåte som er i ferd med å dø ut.

Parallell tittel Gáren-Ánná : ja su siida Karen Anna : and her siida

Forlag Pax