Kaptein Dreyer

slaget ved Trangen 1808

jubileumsboka

Etnan forl. 2007 Innbundet

Boken fremstiller slaget som regnes som opptakten til frigjøringen i 1814, slaget ved Trangen i 1808. Den forteller historien om kaptein Nicolai Peter Dreyer og hans spektakulære opptreden. Med kilder og oversikt over informanter og bidragsytere.

Kaptein Dreyer - Slaget ved Trangen 1808 Forfatter: Kolbjørn Brekstad Jubileumsboka om Kaptein Dreyer er en rikt illustrert bok som gir oss en del av bakteppet for vår egen grunnlov. Denne kulturhistoriske boka gir oss innblikk i et viktig stykke norgeshistorie. Den lar oss ta del i hvordan noen tapre mennesker kjempet med livet som innsats for fedrelandet. Bildet av Kaptein Dreyer på stubben var å finne i historiebøkene til våre besteforeldre. Dette gir vår egen generasjon mulighet til å kunne ta del i denne historien. Kolbjørn Brekstad er født i Ørland, Sør-Trøndelag i 1932. Han har lang erfaring innen skoleverket og har litteratur og historie som fagområder. Brekstad har gitt ut en rekke romaner, noveller og essay.

Forlag Etnan forl.

Utgivelsesår 2007