Kaplevej 97

et essay

av (forfatter) og Line Norman Hjorth (oversetter).

Pax 2024 Innbundet

Stemningsfullt portrett av et hjem og de som bodde der

I Kaplevej 97 bodde «vimsene», de tre pensjonerte søstrene Lilian, Sonja og Rita. Lilian var den eneste som hadde barn og barnebarn, et av dem var oppkalt etter henne og var ofte på besøk. I Kaplevej 97 beveger Lilian Munk Rösing seg gjennom mormoren og grandtantenes gamle murhus. Rom etter rom blir vekket til live gjennom minner og assosiasjoner. I stuen satt hun i rokokkosofaen sammen med Rita og strikket, i spisestuen laget hun påskepynt, her serverte Sonja smørbrød med garnityr. På mormors overmøblerte soverom var det rotete og trygt, på kjøkkenet fikk hun kakao varmet i en sjokoladefarget kjele.

Kaplevej 97 er et nydelig portrett av et hus og de tre kvinnene som gjorde det til et hjem, også for det barnet forfatteren en gang var.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2024