Kan omsorg læres?

fortellingen som pedagogisk hjelpemiddel

av (forfatter).

Fagbokforlaget 2002 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Sykepleiestudentene opplever praksisfeltet og skolen som to atskilte verdener. En måte å bygge bro mellom omsorg i teorien og omsorg i praksis på og samtidig forlenge praksis, er å trekke praksis inn i skolen gjennom fortellingen. Å la studentene skrive, fortelle og reflektere over sine erfaringer fra praksis, og i dialog med lærer og medstudenter samtale og reflektere over pleiesituasjoner de har deltatt i. I denne boken er det studentenes fortellinger og samtaler med lærer som utgjør bokens hoveddel. Boken presenterer en situasjonsbasert læringsmodell som bygger på et konstruktivistisk læringssyn, og målgruppen er studenter og lærere ved sykepleieutdanningen og andre helsefagutdanninger. Med litteraturliste og register.

Omtale fra forlaget

Sykepleiestudenter opplever praksisfeltet og skolen som to atskilte verdener. Det er et anliggende for skolen å minske gapet mellom teori og praksis og finne frem til en didaktikk der studentene kan se en sammenheng mellom den sykepleien de lærer om i skolen, og den sykepleien de erfarer når de er ute i praksis. En måte å bygge bro mellom omsorg i teori og praksis på er å trekke praksisen inn i skolen gjennom fortellingen. Denne boken åpner med en lærers fortelling og fortsetter med tre studentfortellinger. Stoffet til studentfortellingene er hentet fra praksis i andre og tredje studieår. Vi får innsikt i studentenes tiltak og handlinger i forhold til pasienten og deres refleksjoner over dette. I kommentar og samtale med lærer utdypes studentenes erfaringer ytterligere. Seljelid presenterer en situasjonsrelatert læringsmodell som bygger på et konstruktivistisk og omsorgsetisk læringssyn. Her trekkes det på Dysthes og andres arbeider med kreativ skriving og dialogisk undervisning. Målgruppe for boken er studenter og lærere ved sykepleieutdanninger og andre helsefagutdanninger. Elisabeth P. Seljelid er lektor ved Høgskolen i Tromsø, sykepleierutdanningen, og ved Praktisk Pedagogisk Utdanning ved Universitetet i Tromsø.

Bokdetaljer

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2002

Format Heftet

ISBN13 9788276747416

EAN 9788276747416

Språk Bokmål

Sider 154

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket