Kampen om Lofast

alle høydepunkter om planene, kranglene og byggearbeidene

rikt illustrert reportasjebok om Lofotens fastlandsforbindelse

Media services 2007 Innbundet

Denne boka inneholder en samling artikler som tar for seg høydepunkter i forbindelse med byggingen av Lofotens fastlandsforbindelse, Lofast. Vi får høre om både planer, krangler og byggearbeider. Artiklene er tidligere publisert i Byggeindustrien og Våre Veger i perioden 1989 og fram til i dag. Med kart.

Lokaliseringskamper i forbindelse med viktige samferdselsprosjekter har jeg hatt mye befatning med som journalist og mangeårig medarbeider i bygg-og vegfaglig presse. Denne boka utgjør en komplett samling av artikler og reportasjer som jeg har lagd til Byggeindustrien (de tre første artiklene) og Våre Veger (de resterende artiklene) over en periode på 18 år - fra 1989 og fram til i dag. Stoffet er redigert i tidsmessig kronologisk rekkefølge og har bare vært gjenstand for minimale endringer og justeringer til bokformatet. I sum danner dette en sammenhengende og dramatisk fortelling om milepælene i dette store og teknisk kompliserte vegbyggeriet som er blitt så mange år forsinket på grunn av bitre stridigheter om trasévalget. Utover det autentiske journalistiske materialet har jeg tilført boka litt annet småstoff pluss atskillig nytt fotomateriale. Kampen om Lofast" er ei rikt illustrert reportasjebok som beskriver alle høydepunkter om planene, kranglene og byggearbeidenene vedrørende Lofotens fastlandsforbindelse. Lørdag 1. desember foretok HKH Dronning Sonja den høytidelige åpningen av dette nye vegprosjektet. Kampen om Lofast kom i salg fra samme dag og har markert seg som en bestselger i denne regionen.

Forlag Media services

Utgivelsesår 2007