Kampen om Internett

Pax 2007 Heftet

Boka springer ut i fra forskningsprosjektet "Internett i endring" ved Universitetet i Oslo, og forteller om Internettets historie og utfordringer i et globalt informasjonssamfunn. Har register, ordliste og litteraturliste.

Siden dets spede begynnelse har Internett vært et medium for ideer om frihet og åpen kommunikasjon, et mer livskraftig demokrati, men også for en dristigere kapitalisme. Nettet er et rom for åpen samtale, åpen innovasjon, åpen programvareutvikling og et åpent marked. Samtidig danner det seg barrierer i form av offentlige regulering, mer restriktive patent- og opphavsrettigheter, offentlige byråkratier og kommersielle nesten-monopoler. Men hvordan og hvorfor oppsto Internett? Det kan virke som om Internett plutselig kom for å bli på magisk vis. Men nei; Internett er nok en liten revolusjon, men også et produkt av en samfunnsutvikling. Det samfunnet som skapte det, kan også forandre det, kanskje ødelegge det. Nettet er flettet inn i en verden av økonomi, politikk, jus, religion og kultur, med voksende makt, forventninger og trusler rettet mot det. Denne boken er en sosiologisk og historisk beretning om dette. - Terje Rasmussen er professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2007