Kameleon

av (forfatter) og Ingvald Thuen (forfatter).

Tiden 1998 Innbundet

Alarmen går når en amerikansk diplomatbil med død fører blir funnet i sjøen utenfor Oslo. Noen timer senere tikker en teleks fra Mossad inn til Politiets overvåkingstjeneste. En muslimsk ytterliggående gruppe truer med å tilintetgjøre viktige installasjoner i flere NATO-land de nærmeste dagene. Randolf Hammer er en av de få i POT som har stor innsikt i datateknologi. På en høyst uventet og utspekulert måte blir han og POT virvlet inn i kappløpet for å stoppe ekstremistgruppen. En rekke terrorhandlinger i flere land kan tyde på at terroristene alt har et for stort forsprang.

Spenningsmettet thriller om internasjonal terrorisme med forgreininger i Norge. Randolf Hammer har sitt arbeid i Politihusets åttende etasje, i overvåkningspolitiets avdeling C, for kontraspionasje og kontraterror. En natt kommer en kryptert hastemelding til overvåkingssentralen. Den kommer fra den israelske etterretningsorganisasjonen Mossad, og dreier seg om en ytterliggående muslimsk fundamentalistgruppe, som kaller seg «Abdu-l-lah». Dette er begynnelsen på en rekke terrorhandlinger som har forgreininger over store deler av verden. Her befinner norsk overvåkingspoliti og Randolf Hammer seg snart i begivenhetenes sentrum. Kameleon er en spenningsmettet thriller, som på en suveren måte demonstrerer hvordan informasjonsteknologisk spisskompetanse kan få katastrofale følger i hendene på internasjonale terrorister.Kameleon er første bok i en ny stor serie spenningsbøker, skrevet av forfatterne Alf R. Jacobsen og Ingvald Thuen. Alf R. Jacobsen er en av landets fremste journalister, og står bak et godt kjent forfatterskap spennings- og dokumentar-bøker. Ingvald Thuen er sikkerhetsekspert, med bakgrunn bl.a. i Politiets Overvåkingstjeneste.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 1998