Kald krig og varme vennskap

erindringer fra en stor og en liten verden

Aschehoug 2000 Innbundet

Dette er en videreføring av I grenseland, og også her står internasjonale politiske begivenheter i sentrum. Men det er de nære relasjoner som først og fremst ligger forfatteren på hjertet. Trass i kald krig og en splittet verden finnes det bånd som ikke rives over og vennskap som holder stand selv om de utsettes for harde prøvelser

I sin første erindringsbok, I grenseland (1999) lot Jahn Otto Johansen oss få gjenoppleve skjelsettende begivenheter i etterkrigshistorien, som Ungarn 1956, Berlin 1961 og Tsjekkoslovakia 1968. I denne boken går ferden til Midt-Østen, Tyskland og Polen og det tidligere Jugoslavia. Også her er forfatteren genuint opptatt av politisk historie, men i denne boken får de menneskelige relasjonene en bredere plass enn i den første. Det kommer ikke minst til uttrykk gjennom de nære og personlige portrettene Johansen tegner av personligheter som den vest-tyske forbundskansleren Willy Brandt, den sovjetiske diplomaten Vadim Makarov, den frodige serbiske partisanen Blagoje Marinkovic eller de to så ulike ambassadører i Oslo, bohemen Louis Lerner og den konservative Nixon-beundreren med norske aner, Mark E. Austad. Forfatteren gir en mefrivende skildring av en norsk korrespondentfamilies hverdagsliv i Moskva, med de problemer, men i høyeste grad også gleder, denne tilværelsen førte med seg. Også det moskovittiske dissidentermiljøet blir inngående beskrevet, og Johansen retter igjen søkelyset mot de norsk-sovjetiske gråsoneforhandlingene, der Arne Treholt og Jens Evensen drev sitt særegne intrigespill.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203225376