Kaholmen

et paradis på jord

av (redaktør), Erik Skauen (redaktør), Ragnar Markussen (redaktør), Einar Sola (redaktør) og Arild Hansen (redaktør).

Giutbok.no 2022 Innbundet

Kaholmen er en halvøy på Kråkerøy i Fredrikstad kommune - med en mangslungen og interessant fortid. Istiden bidrog til at halvøya ble solid bygget.
Mang en seilskute er blitt fortøyd og festet her - til jernstolper godt festet i solid steingrunn. Blant annet har både Tordenskiold og svenske soldater benyttet Kaholmen som landingssted for sine gjøremål på fastlandet.
I mange år ble halvøya benyttet som beite for sauer og kyr. I årene mellom 1850 og 1960 var Bjørnevågen benyttet som mellomstasjon og lagerplass for tømmer på vei fra Glomma via tømmertunellen i Eide til Greåker og Fredrikstad, for å end på Hurumlandet.
Kaholmen fikk sine første fritidsboliger / hytter tidlig på 1920-tallet. På begynnelsen av 1960-tallet, i forbindelse med innføring av ferieloven, tok bygging av «plankehytter» på Kaholmen til for alvor. I dag finner vi flere hytter som bebos av familier med barn som er 6. generasjon feriefolk på Kaholmen.
I denne boken tar vi for oss litt av historien til Kaholmen og ulike sagn og fortellinger knyttet til stedet. Historiene om de 87 hyttene som er registrert som medlemmer i Kaholmen hytteforening er - for de aller flestes vedkommende - forfattet av dagens hytteeiere.
Redaksjonskomiteen har hatt mye moro og mange gledesstunder ved innsamlingen og struktureringen av stoffet i boka. Vi ønsker dere alle «god lesing».

Forlag Giutbok.no

Utgivelsesår 2022