Ka dokker mein førr stein!

geologi, landskap og ressurser i Troms

av (redaktør) og Harald Sveian (redaktør).

Norges geologiske undersøkelse 2004 Innbundet

Boka presenterer smakebiter av geologien i Troms, og gir leseren glimt av hvordan fjellene og fjordene ble til, vulkaner har eksplodert, isbreene har skuret og slipt og hvordan berg og jord kan utnyttes. Med litteraturliste.

Har du gått i fjæra som liten og vært fascinert av stein, kjent på dem, sett på mønstrene? Noen av oss blir aldri voksne og fascineres fortsatt av stein. Historiene om hvordan landskapet rundt oss har fått sin form og hvordan mennesker har nyttiggjort seg stein som en naturressurs, handler om geologi.

Sammen med mange vakre naturbilder presenteres i denne boka en del smakebiter av geologien i Troms. Gjennom 160 sider får leseren noen glimt av hvordan fjellene og fjordene ble til, vulkaner har eksplodert, isbreene har skuret og slipt og hvordan ressursene i berg og jord utnyttes av folk i Troms.

Boka er skrevet av geologer fra Norges geologiske undersøkelse, Universitetet i Tromsø og Troms fylkeskommune. Den er imidlertid ikke ment å være en vanlig lærebok i geologi. Den har fått en populærvitenskapelig og lettlest form der fagstoffet er forenklet slik at alle naturinteresserte i og utenfor Troms kan ha utbytte av å lese det.

Forlag Norges geologiske undersøkelse

Utgivelsesår 2004