Juss for helsesøstre

Fagbokforlaget 2016 Heftet

Boken omhandler rettigheter og plikter i helsestasjons- og skolehelsetjenesten og henvender seg både til studenter og til helsesøstre i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Boken tar utgangspunkt i organiseringen av helsetjenesten og i noen overordnede rettslige prinsipper. Helsesøstre må i sitt arbeid forholde seg til mange problemstillinger som impliserer juridiske spørsmål. Det kan være spørsmål om hvem som har ansvar for hva, foreldreansvaret, vaksinasjon når det er uenighet mellom foreldrene, dokumentasjon, taushetsplikt, informasjonsplikt, innsyn i journal, samarbeid med og meldeplikter til barnevernet osv. Helsesøstres ansvar må i tillegg til lovpålagte plikter ses i lys av bl.a. hvilke oppgaver som hører inn under deres fagfelt, og hvordan tjenesten er organisert og regulert. I boken gjennomgås den rettslige reguleringen av helsesøstres virksomhet, og denne belyses gjennom en rekke eksempler fra praksis.

Bente Ohnstad er utdannet jurist og ansatt som førsteamanuensis i rettsvitenskap ved Høgskolen i Lillehammer. I perioden 2007 2015 var hun valgt rektor samme sted. Bente Ohnstad har arbeidet flere år i den sentrale helseforvaltningen, og hun skrev bl.a. NOU 1993: 33 om helsepersonells rettigheter og plikter. Utredningen la grunnlaget for helsepersonelloven. Ohnstad har sittet i flere offentlige råd og utvalg og har også forfattet en rekke fagbøker i helse-, sosial- og velferdsrett.

Her kan du lese et utdrag fra boken og se innholdsfortegnelsen.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2016