Juolgevuođđu

av (forfatter) og Inga-Wiktoria Påve (illustratør).

DAT 2018 Heftet

Juolgevuoddu er Niillas Holmbergs første helpolitiske diktbok og poetiske manifest. Boken er gjennomillustrert av Inga-Wiktoria Påve. Boka er på nordsamisk.

I boka reiser en verden av symboler og ordbilder sambandet mellom jorda, og utfordringen med å verne den. Forfatteren påstår at vi må vende tilbake til våre føtter fordi det er med dem vi er i kontakt med jorda. Mellom jorda og føttene har vi til vanlig sko, og en av bokas sentrale skikkelser er skomakeren som produserer og selger sko.

Gjennom boka går illustrasjonene som en linje som danner en ubrutt sirkel, slik forståelsen av livet og naturen er blant mange urfolk. Samme sirkel gjør seg gjeldende når boken beveger seg fra mørketidas netter, til vår, til sommer og igjen til vinter. Boken uttrykker jordas følelser - pulserer, gråter og forvrides. Diktene lever under streken i boken, i jorden, slik som også de underjordiske - de som trør mot våre fotsåler under jorden.

Jalvvi Anne-Liissá Niills, Niillas Holmberg, fra Ohcejohka / Utsjok, er en mangesidig kunstner som det om sommeren kan lukte av fisk. Mer om han: www.niillas.com.
Ánte Nils Duommá Mihkkala Inga-Wiktoria, fra Lannavvara i Sarivuoma sameby, hører til den nye generasjonen av samiske billedkunstnere, like sikker med nål som med penn. Mer om henne: www.ingawiktoriapave.com.

Forlag DAT

Utgivelsesår 2018