Julens historie

av (forfatter) og Nils Ole Oftebro (oppleser).

Barneselskapet 2008 CD

I denne julehistorien møter du de to små trollene Skurve og Lurve som bor for seg selv ute i skogen. En dag, like før jul, blir grantreet som de leker i, hugget ned. Det skal bli juletre. Skurve og Lurve gjemmer seg i treet og blir med til gården. Der blir de to trollene kjent med alt det som hører julen til; juletre og julepynt, engler og stjerner, gjetere og vise menn. De møter også Josef og Maria og det lille barnet i krybben.

Alle barn har sterke forventninger når julen nærmer seg, men ikke alle vet hvorfor vi feirer jul og hvilken opprinnelse de ulike tingene vi tradisjonelt forbinder med jul har. Eyvind Skeie har skrevet et eventyr som gir barn og voksne en munter og morsom innføring i julens historie. Forteller er Nils Ole Oftebro. Det handler om de to små trollene, Skurve og Lurve, som bor for seg selv ute i skogen. En dag, like før jul, blir grantreet som de leker i, hugget ned. Det skal bli juletre! Skurve og Lurve gjemmer seg i treet og blir med til gården. Der blir de to trollene kjent med alt det som hører julen til; juletre og julepynt, engler og stjerner, gjetere og vise menn. De møter Josef og Maria og det lille barnet i krybben. Men hva har to små troll i julen å gjøre? Lydboken inneholder også en sang med tekst av Eyvind Skeie og musikk av Eyvind Andreas Skeie. Camilla Trøen synger.

Forlag Barneselskapet

Utgivelsesår 2008