Jul i gamle dager

av (forfatter) og Gudmund Harildstad (redaktør).

Norsk folkeminnelag og Scandinavian Academic Press 2016 Innbundet

«Den som blev satt hundre år tilbake i tiden, vilde sikkert ikke kjenne julen igjen, men snarere tro at han var hensatt til oldtiden.»
Kristofer Visted

På 1930- og 40-tallet skrev kulturhistoriker Kristofer Visted en rekke artikler om norske juletradisjoner til ulike tidsskrifter og magasiner. I denne boken har Gudmund Harildstad samlet mange av juletekstene til Visted samt skrevet en bibliografi over Visteds verker. Kulturhistoriker Bjørn Sverre Hol Haugen har bidratt med et fyldig biografisk etterord.

Visted forteller om tradisjonell julefeiring og kjente skikker som å gå julebukk, men også om de mørkere sidene ved norsk jul. På julenatten kunne man påkalle djevelen for å få vite hvem man skulle gifte seg med. Og hvis det ikke var tilstrekkelig overflod av mat på julebordet, kunne uhyggelige ting skje. Jul i gamle dager tar oss med på en reise tilbake til en tid da julen var gjennomsyret av folketro og farlige krefter.

Kristofer Visted (1873-1949), norsk kulturhistoriker og museumsmann. Skrev blant annet «Vor gamle bondekultur» (1908).

Redigert av Gudmund Harildstad
Etterord av Bjørn Sverre Hol Haugen

Forlag Norsk folkeminnelag Scandinavian Academic Press

Utgivelsesår 2016

Serie Norsk folkeminnelags skrifter (171)

Omtalt tid 1900-1945 Etterkrigstiden