Jotunheimen

historien, maten, turene

av (forfatter), Reidar Marstein (forfatter), Lars Pilø (forfatter), Jan Stokstad (forfatter), Arne Brimi (forfatter), John Olav Helle (illustratør), Anne Terese Engesveen (illustratør) og Lars Pilø (illustratør).

Gyldendal 2011 Innbundet

Boka inneholder 20 turforslag i Jotunheimen. Rutene er vist på flyfoto og kart, og alle turene går til områder med fangst- og kulturminner. Turene er inndelt etter tre nivåer; lett, middels og krevende. I bokas første del kan du lese om fjellområdets kultur- og mathistorie. Har litteraturliste og register.

En bok om Norges viktigste turområde ? med unik nærhet til fortidens mennesker.

Den rekordstore avsmeltingen på breene i Jotunheimen de siste årene gir helt nye dimensjoner for lærerike fjellturer inn i en fjern fortid. Ut av isen kommer gamle fangstinnretninger som piler, skremmepinner, spader, hestesko, tekstiler og en skinnsko. Sistnevnte er datert til å være ca. 3400 år gammel og er dermed Norges eldste sko. Boka forteller om turer til dyregraver, ledegjerder og andre minner etter gamle dagers fangst, levende fortalt til moderne turister i form av tekst, kart, illustrasjoner og bilder. Alle rutene er tegnet inn på oversiktlige flyfoto, og en del funn er stedfestet med GPS-koordinater. Dette gjør det lettere å finne fram ute i fjellet. Den kjente kokken Arne Brimi bidrar med utvalgte turmatoppskrifter fra riktig gamle dager.

ISBN13 9788205408890

EAN 9788205408890