Jojimbo og karatemesteren

en bok om karate, moral og etikk, og den harde veien fra nybegynner til sort belte i karate

av (forfatter) og Francesca Da Sacco (illustratør).

Budo forl. 2010 Innbundet

Dette er en roman om karate. Vi følger den 16 år gamle Jojimbo fra den dagen han møter mesteren Matsuno, til han selv tar over som klubbens dojo kaptein etter mange års trening. Gjennom anekdoter, gamle samuraihistorier og Zen visdom lærer man om moral og etikk og det å fokusere på å være et godt menneske.

Jojimbo og karate mesteren er en roman for barn og ungdom som handler om Karate og den lange veien fra nybegynner til sort belte. Vi følger den 16 år gamle Jojimbo fra den dagen han møter mesteren Matsuno, og blir fasinert over hvordan den gamle enkelt ekspederer 4 fylliker som plager en gammel kinesisk mann, til han selv tar over som klubbens dojo kaptein etter mange års trening. Gjennom anekdoter, gamle samurai historier og Zen visdom lærer man om moral og etikk og det å fokusere på å være et godt menneske. Ungdom som trener kampkunst knytter seg i dag i større grad enn før opp mot konkurranse og sports elementet. Tradisjonelt sett har forskjellige kampkunster vært veldig fokusert på å undervise ikke bare i fysiske aspekter ved kamp, men også tradisjonelle verdier som høflighet, respekt, toleranse og kultur for å nevne noen. Selv om de tradisjonelle Japanske kampsystemene i dag kan defineres som karakterdannende former for selvforsvarsidrett, er de tradisjonelle verdiene i ferd med å forsvinne fra mange arenaer der det undervises i kampkunst. Målet med boken er at unge skal få inspirasjon til å lese og søke kunnskap om kampkunst, og etter hvert trenge litt dypere ned i hva det egentlig dreier seg om. Boken er like aktuell for alle aldersgrupper enten man trener karate, judo eller andre kampformer, og både voksne og barn tilknyttet Norges Kampsportforbund har gitt tilbakemelding på at det er en interessant og kjekk bok som de lærer mye av.

Forlag Budo forl.

Omtalt sted Japan