Johannes Lohne

en fremragende vitenskapshistoriker og hans motsetningsfulle liv

av (forfatter) og Reinhard Siegmund-Schultze (forfatter).

Novus 2017 Innbundet

Johannes Lohne (1908-1993) arbeidet som fysikk- og matematikklærer, først i Odda og etter krigen i sin fødeby Flekkefjord. Selv om han ikke hadde doktorgrad, ble han en av sin tids mest betydelige vitenskapshistorikere. Hans forskning bidro for eksempel til at den engelske matematikeren og fysikeren Thomas Harriot nå ofte blir betegnet som «Englands Galileo». Denne boken beskriver Lohnes liv og en del av hans forskningsresultater, som åpner nye perspektiver på noen av det 17. århundres store vitenskapsmenn som Harriot, Kepler, Hooke og Newton. I tillegg går boken inn på spørsmålet om i hvilken grad Lohnes virksomhet som forsker i etterkrigstiden, og hans ettermæle i våre dager, ble påvirket av hans innsats som frontkjemper under krigen og av domfellelsen i lands.svikoppgjøret og fengselsoppholdet fra 1945 til 1948.

Rolf Tomas Nossum er Dr. Scient. fra Universitetet i Oslo, og arbeider som professor ved Universitetet i Agder. Han underviser i informatikk, matematikk, matematikk-historie og vitenskapsteori, og hans forskningstemaer er anvendt matematisk logikk og matematikk-historie.

Reinhard Siegmund-Schultze er Dr. rer. nat. fra Martin-Luther-Universität i Halle og Dr. habil. fra Humboldt-Universität i Berlin og arbeider som professor ved Universitetet i Agder. Han underviser i matematikk-historie og vitenskapsteori, og hans forskningstemaer er historie til anvendt matematikk og sannsynlighetsteori pluss matematikkens politiske historie og sosialhistorie. Han er redaktør av fagets ledende tidsskrift Historia Mathematica.

Forlag Novus

Utgivelsesår 2017