Jørn Andersen

"den nordkoreanske sjefen"

biografi

Your Story 2019 Innbundet

Jørn Andersen ble landslagssjef i fotball i Nord Korea i 2016. Etter hemmelige samtaler i et halvt år, sa han ja til jobben og reiste til det lukkede landet. Så ble han borte. Ingen hørte noe fra ham på fire måneder før journalist Lasse Olsrud Evensen fikk en email.

«Lasse, har du lyst til å komme til Nord Korea for å lage en reportasje».

Det ble starten på en TV-dokumentar fra Jørns liv i Nord-Korea som hadde store seeretall på NRK og som har blitt sendt fem ganger på statskanalen. Nå kommer boka om et usedvanlig spennende fotball-liv ulikt alt annet. Andersen ble to år i det lukkede landet.

Dette er historien om den første utlendingen som ble toppscorer i Bundesliga, om mannen som har blitt slått ned av Rune Bratseth, som måtte flykte for livet da fotballsupportere i Hellas ville drepe ham, om å bli dolket i ryggen av folk han stolte på, om kampfiksing, om store penger, om overvåkning i Nord Korea, og om mistro og utskjelling da han tok jobben i Nord-Korea.

Boka er stappfull av historier som holder leseren i ånde fra perm til perm, helt fra Jørn Andersen tok på seg sine første fotballsko i Skjærviken ikke så langt unna Fredrikstad i Østfold, til han gikk fra landslagssjef i Nord Korea til klubbtrener i Sør Korea og politikken i kulissene da han vekslet mellom to fiender som arbeidsgiver.

Vi får også høre bokas forfatter, Lasse Olsrud Evensens, dramatiske historie da han var nære ved å miste livet i Nord Korea og kom hjem til Norge med en plantet koffert full av anabole steroider og narkotika.

Forlag Your Story

Utgivelsesår 2019