Jobben og det gode liv

Genesis 2004 Innbundet

Forfatteren tar opp temaet rundt trivsel på arbeidsplassen og hvordan man som arbeidstaker skal forholde seg til stress og utfordringer på jobben. Hvordan balansere forholdet mellom arbeidsoppgaver og familieliv og hva som skal til for at man som arbeidsgiver skal legge til rette for å heve trivselen på arbeidsplassen. Forfatteren ønsker med boken å bevisstgjøre de aspekter og utfordringer som finnes i arbeidslivet og hvordan den enkelte kan bidra til å gi et godt arbeidsmiljø. Boken bygger på artikler skrevet for Ukeavisen Ledelse.

Hvordan kan vi hjelpe hverandre til å leve det gode liv på jobben? Nesten halvparten av vår våkne tilstand tilbringer vi på arbeidet, og det som skjer på arbeidsplassen virker inn på vår mentale helse, både positivt og negativt. De fleste trives, men alt for mange opplever stress og mistrivsel på arbeidsplassen. Dagens sykefravær, som har nådd faretruende høyder, er uttrykk for dette..Atle Roness er opptatt av hvilke muligheter og utfordringer som fins på en arbeidsplass. Hvilken plass skal jobben ha i livet vårt? Hvordan unngå at jobben kommer i konflikt med familielivet? Hva kan arbeidsgiver gjøre, og hva kan den enkelte bidra med for å skape større trivsel og helse? Hvor mye er det rett . og lurt . å investere i jobben? Hvor lenge skal jeg være i yrkeslivet? Hva kan vi sammen gjøre for å få ned det store sykefraværet? Roness gir konkrete råd både til arbeidsgiver og til den enkelte.
Boken .Deg og ditt liv. kom ut i 1998, og traff en nerve i tiden. Den har nå solgt i over 15 000 eksemplarer. Atle Roness har.mer enn 30 års erfaring som psykiater, har.holdt utallige kurs og foredrag og skrevet 15 bøker som har solgt i bortimot 100 000 eksemplarer. Roness er både teolog og lege. Han har lang ledererfaring og er Master of Health Administration. Han er særlig kjent fra Modum Bad, hvor han var administrerende overlege i 13 år. Siden 1991 har Roness vært professor i psykiatri og overlege ved Psykiatrisk klinikk ved Haukeland Universitetssykehus..

Forlag Genesis

Utgivelsesår 2004