Joakimhuset

räkna de lyckliga stunderna blott

Kolofon 2019 Heftet

En grytidlig morgen, den 3. februar i 1936, ankom jeg, Hans Mørch Ferkingstad, vår fantastiske, unike klode. Skrivingen begynte jeg med i sen pensjonsalder. En dag hadde jeg fantasert i hop noe som lignet en bok. Jeg kalte den "Logas favn" og fikk den trykket i en del eksemplarer. Det var til min 82 årsdag omtrent. Bok 2, Joakimhuset, er klar for trykking, vel ett år etter. Nesten til 83 årsdagen. Jeg koser meg med skrivingen. Fyller timene som blir til overs når alt som skulle og måtte gjøres er unnagjort. Hvor mye det kan bli til, vil tiden vise. Kanskje én bok til, kanskje to. Jeg er i alle fall godt i gang med den neste. Jeg får se hva det blir til. Kjekt er det uansett.

Joakimhuset skulle selges. Jeg, fortelleren, ble valgt som takstmann. Under min runde i huset, så jeg en liten beskjeden trekiste jeg falt for. Eierne hadde sikret seg alt av inventar som hadde verdi for dem. Kisten ble min. Innholdet viste seg å være bunter med håndskrevne hefter. Nedtegnelser gjort av fire personer i familie med hverandre. Far, datter, datterens mann og sønn. Dagligdagse hendelser, små episoder, intime betroelser, gleder, sorger og skuffelser. Heftenes innhold har jeg samlet i denne bok.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2019