Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Nye tider og gamle spor 1940-2004: bindet forteller om en ny jernbanevår og det som ble en sammenhengende nedgangstid. Det fortelles om utvidelsene av jernbanenetter i krigsårene, og ønsket om jernbane i hele landet etter krigen. Men etter hvert ble nye veier viktigere, og resultatet ble reduksjoner i banenettet og nedleggelse av stasjoner. Nye spor og nye muligheter 1854-1940: Bindet forteller om en eventyrlig jernbanebygging i et land der forholdene lå dårlig til rette. Forfatteren stiller spørsmål om hvorfor det var så viktig at Norge ble et jernbaneland, forteller om hvordan oppgaven ble løst, og stiller til slutt spørsmål om det var strevet verdt. I tillegg til utbyggingshistorien fokuserer boken på jernbanen i praksis, hvordan den ble brukt, hvordan den ble organisert og hvordan utfordringer på driftssiden ble løst. Begge bind har litteraturliste, register, kronologisk oversikt over jernbanebyggingen i Norge 1851-2004 og jernbanekart.
Omtale fra forlaget
Jernbanen bidrog til å forme det moderne Norge. Den var en av de store nyskapningene i den industrielle tidsalderen og var lenge det suverent viktigste transportmiddelet til lands. Med jernbanen fulgte økonomisk utvikling, og passasjertrafikken fikk et helt annet omfang enn noen hadde regnet med. Jernbanen i Norge 1854-2004 gis ut i to bind i anledning 150-årsjubileet for jernbanen i Norge. Bind 1: Jernbanen i Norge 1854-1940 Jernbanen i Norge 1854-1940 forteller om en eventyrlig jernbanebygging i et land der forholdene lå særdeles dårlig til rette. Det startet med en enslig, knapt 70 km lang strekning mellom Kristiania og Eidsvoll i 1854. I løpet av mellomkrigsårene var den totale lengden på jernbanenettet 4 000 km. Dette var tiden da jernbanen var som aller viktigst - ofte betegnet som "jernbanens tidsalder". Hvorfor var det så viktig at Norge måtte bli et jernbaneland? Og hvordan ble denne store oppgaven løst? Boken stiller også spørsmålet om det hele var strevet verdt. Bind 2: Jernbanen i Norge 1940-2004 Jernbanen i Norge 1940-2004 forteller om en ny jernbanevår og det som skulle bli en sammenhengende nedgangstid. I krigsårene fikk jernbanen investeringsmidler - og slavearbeidere - som gjorde det mulig å utvide banenettet i høyt tempo. Etter krigen ville alle deler av landet ha jernbane. Men snart ble nye veier viktigere enn jernbane. Dermed fulgte drastiske reduksjoner i banenettet og nedleggelse av lite trafikkerte stasjoner, men også forsøk på å ta opp konkurransen med bilen gjennom modernisering og kortere reisetider. Boken gir for første gang en samlet fremstilling av de siste 25 årene frem mot 2004. Trond Bergh har skrevet bind 1. Han er forskningsleder ved Senter for næringslivshistorie ved Handelshøyskolen BI. Bergh har tidligere blant annet skrevet bind 5 av Arbeiderbevegelsens historie i Norge og historien om overvåking i Norge, Den hemmelige krigen (to bind, sammen med Knut Einar Eriksen). Jon Gulowsen og Helge Ryggvik har skrevet bind 2. Jon Gulowsen er professor i arbeidssosiologi ved Høgskolen i Bodø. Han har tidligere skrevet historien om verkstedindustrien i Harstad, Nordnorsk - og for egen maskin, og forskningsstiftelsen Sintefs historie, Bro mellom vitenskap og teknologi. Helge Ryggvik er historiker, dr.philos. Han var hovedforfatter til bind 3 av Norsk oljehistorie og har også skrevet historien om Oslo stein-, jord- og sementarbeideres forening gjennom 100 år.
Forlag Vigmostad Bjørke
Utgivelsesår 2004
Format Innbundet
ISBN13 9788241903335
EAN 9788241903335
Serie Jernbanen i Norge 1854-2004 1-2. Bindene selges også enkeltvis
Omtalt tid 1900-tallet 1800-tallet 2000-tallet
Omtalt sted Norge
Språk Bokmål
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket