Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken forteller om en ny jernbanevår og det som ble en sammenhengende nedgangstid. Det fortelles om utvidelsene av jernbanenetter i krigsårene, og ønsket om jernbane i hele landet etter krigen. Men etter hvert ble nye veier viktigere, og resultatet ble reduksjoner i banenettet og nedleggelse av stasjoner. Har litteraturliste, register, kronologisk oversikt over jernbanebyggingen i Norge 1851-2004 og jernbanekart.
Omtale fra forlaget
Jernbanen i Norge 1854-1940 forteller om en eventyrlig jernbanebygging i et land der forholdene lå særdeles dårlig til rette. Det startet med en enslig, knapt 70 km lang strekning mellom Kristiania og Eidsvoll i 1854. I løpet av mellomkrigsårene var den totale lengden på jernbanenettet 4 000 km. Dette var tiden da jernbanen var som aller viktigst - ofte betegnet som "jernbanens tidsalder".
Hvorfor var det så viktig at Norge måtte bli et jernbaneland? Og hvordan ble denne store oppgaven løst? Boken stiller også spørsmålet om det hele var strevet verdt.
Forlag Vigmostad Bjørke
Utgivelsesår 2004
Format Innbundet
ISBN13 9788241903328
EAN 9788241903328
Serie Jernbanen i Norge 1854-2004 1-2. Bindene selges også enkeltvis (2)
Omtalt tid 1945-1999 1939-1945 2000-tallet
Omtalt sted Norge
Språk Bokmål
Sider 515
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket