Jernbanen i Norge 1854-2004

nye spor og nye muligheter 1854-1940

Vigmostad Bjørke 2004 Innbundet

Boken forteller om en eventyrlig jernbanebygging i et land der forholdene lå dårlig til rette. Forfatteren stiller spørsmål om hvorfor det var så viktig at Norge ble et jernbaneland, forteller om hvordan oppgaven ble løst, og stiller til slutt spørsmål om det var strevet verdt. I tillegg til utbyggingshistorien fokuserer boken på jernbanen i praksis, hvordan den ble brukt, hvordan den ble organisert og hvordan utfordringer på driftssiden ble løst. Har litteraturliste, register, kronologisk oversikt over jernbanebyggingen i Norge 1851-2004 og jernbanekart.

Jernbanen bidrog til å forme det moderne Norge. Den var en av de store nyskapningene i den industrielle tidsalderen og var lenge det suverent viktigste transportmiddelet til lands. Med jernbanen fulgte økonomisk utvikling, og passasjertrafikken fikk et helt annet omfang enn noen hadde regnet med. Jernbanen i Norge 1854-2004 gis ut i to bind i anledning 150-årsjubileet for jernbanen i Norge. Jernbanen i Norge 1854-1940 forteller om en eventyrlig jernbanebygging i et land der forholdene lå særdeles dårlig til rette. Det startet med en enslig, knapt 70 km lang strekning mellom Kristiania og Eidsvoll i 1854. I løpet av mellomkrigsårene var den totale lengden på jernbanenettet 4 000 km. Dette var tiden da jernbanen var som aller viktigst - ofte betegnet som "jernbanens tidsalder". Hvorfor var det så viktig at Norge måtte bli et jernbaneland? Og hvordan ble denne store oppgaven løst? Boken stiller også spørsmålet om det hele var strevet verdt. Trond Bergh har skrevet bind 1. Han er forskningsleder ved Senter for næringslivshistorie ved Handelshøyskolen BI. Bergh har tidligere blant annet skrevet bind 5 av Arbeiderbevegelsens historie i Norge og historien om overvåking i Norge, Den hemmelige krigen (to bind, sammen med Knut Einar Eriksen).

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788241903311

EAN 9788241903311

Serie Jernbanen i Norge 1854-2004 1-2. Bindene selges også enkeltvis (1)

Omtalt tid 1900-1945 1800-tallet