Jernbaneeventyret det ikke ble noe av

Fagernes-Vangsmjøse- Lærdalsøyri

Hen-Bagn-Fagernes

Leira-Gol

Torpo/Gol-Valdres-Kvam/Sjoa/Sel

Torpo-Bjørgo-Dokka-Lillehammer : Gjøvik-Lillehammer

av (forfatter), Nye Valdresbanen (forening) (utgiver) og AS Valdresbanen (utgiver).

AS Valdresbanen og Nye Valdresbanen 2019 Innbundet

Valdres kunne blitt et stort jernbane-nav i Sør-Norge. For rundt 100 år siden planla den norske stat bygging av en rekke jernbane-traseer gjennom Valdres.
Det går fram av en nypublisert bok, skrevet av historiker og tidligere konservator ved Valdresmusea, Jahn Børe Jahnsen.
Det kunne gått tog fra Fagernes til Vang og Lærdal, fra Torpo på Bergensbanen gjennom Valdres til Kvam stasjon på Dovrebanen, fra Hallingdal via Torpa til Lillehammer og fra Hønefoss gjennom Begnadalen til Fagernes. Og dersom Gjøvik-Lillehammerbanen hadde blitt realisert, kunne man kjørt tog fra Fagernes til Lillehammer via Gjøvik. Ikke minst kunne jernbaneplanene ha åpnet for direkte jernbaneforbindelse mellom Bergen og Trondheim.
Det ble utført et omfattende stikningsarbeid ute i terrenget og laget detaljerte kart og planbeskrivelser over hvor banene skulle gå. Kurvatur og stigningsfohold var beregnet, og tunneler og bruer var tegnet inn. Det var også tegnet inn stasjoner, samtidig som det ver beregnet kostnader for bygging av banene og innkjøp av nødvendig togmateriell.
Myndighetene brukte store ressurser på dette planarbeidet. Men ingen av prosjektene ble realisert - og Valdresbanen som ble åpnet til Fagernes i 1906 - arbeider politikerne nå med å fjerne.

Forlag AS Valdresbanen Nye Valdresbanen

Utgivelsesår 2019