Jentekoret

av (forfatter) og Torstein Bugge Høverstad (oversetter).

Tiden 2000 Innbundet

En jentegjeng fra en kristen skole reiser inn til storbyen for å delta i en sangkonkurranse. De er imidlertid ikke så interessert i korsang som i festing og kaster intenst seg ut i bylivet med drikking, piercing, nasking og ublyge framstøt mot byens menn. Utageringen kan ses på som et nødvendig opprør i forhold til det disiplinerte livet de vet venter dem.

En komisk og samtidig poetisk fortelling, og en sterk hyllest til ungdommelig livsmot, fra en av skotsk litteraturs mest lovende, unge forfattere. En jentegjeng fra en kristen skole reiser inn til storbyen for å delta i en sangkonkurranse. Korsang er imidlertid ikke det de er mest opptatt av. Isteden kaster de seg hemningsløst ut i utskeielser bestående av drikking, piercing, nasking i butikker og ublyge framstøt mot byens mannlige befolkning. Mellom mascara og miniskjørt kommer imidlertid også et eksistensielt alvor fram. Jentenes konsentrerte utagering kan ses som et nødvendig opprør i forhold til det disiplinerte livet de vet venter dem som voksne. Oversatt av Torstein Bugge Høverstad."Alan Warner er en av de mest talentfulle, originale og interessante nye stemmene i dag." (Irvine Welsh)Alan Warner (f. 1964) er oppvokst i Skottland, og regnes som en av landets mest lovende, unge forfattere. Han debuterte i 1995 med romanen Morvern Callar, som han ble tildelt Somerset Maughan-prisen for. Den kritikerroste romanen Jentekoret er hans tredje bok.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2000