Jens-Eiriks bok

svarte historier om hvite løgner

Hertervig forl. 2010 Innbundet

Denne boken handler om et ungt liv som leves i spenningsfeltet mellom alvorlig sykdom, sterk livsvilje og frykten for å dø. Jens-Eirik tapte kampen om livet og etterlater en rekke ubesvarte spørsmål om sykdommen, behandlingen han fikk og det uverdige livet han ble tvunget til å leve. Boken går tett inn på en konflikt han utkjempet med helsepersonell. Spørsmålet som stilles er om det er akseptabelt at helsetjenesten har så stor makt om den ikke samtidig svarer regnskap for den.

Boken handler om et ungt liv som leves i spenningsfeltet mellom alvorlig sykdom, sterk livsvilje og frykten for å dø. Jens-Eirik tapte kampen om livet. Tilbake sitter en familie i dyp sorg, med en mengde ubesvarte spørsmål om sykdommen, behandlingen og det uverdige livet sønnen ble tvunget til å leve. Far og forfatter av boken, avslører store konflikter i møtet med helsepersonell, uklare ansvarsforhold og uryddig kommunikasjon. Han tar også opp det allmenngyldige spørsmålet: Kan vi akseptere at helsetjenesten har så stor makt hvis de ikke må stå til regnskap for den - spesielt om de trør feil? Både pasienter, pårørende, helsepersonell og folk flest kan ha nytte av å lese boken.

Forlag Hertervig forl.

Genre Personlige beretninger