Jeg trenger at noen bryr seg

om å forstå barn i førskolealderen i fosterhjem

av (forfatter), Rina Susanne Nicolaisen (forfatter) og Anne Katrine Eikill (illustratør).

Hjerte i relasjonen kurs og veiledning 2020 Heftet

«Jeg trenger at noen bryr seg»
Dette er tittelen på en ny bok om førskolebarn i fosterhjem.
Intensjon til forfatterne Beate Heide og Rina Nicolaisen er å øke forståelsen i fosterhjemsarbeid, og de ønsker å trekke frem hvor viktig det er at samfunnsoppdraget å være fosterforeldre blir ivaretatt til det beste for barnet. Å jobbe mot felles forståelse og felles mål er det som bærer frukter for et barn. Fosterfamiliene føler seg ofte overlatt til seg selv, og det kan være vanskelig å forstå fosterbarnets reaksjoner i dagliglivet. Målet er at vi sammen skal legge til rette for at barna utvikler seg til trygge voksne
I boken møter du Mia og hennes fosterforeldre gjennom ulike utfordringer. Kanskje kjenner du sitasjoner igjen- enten som fosterforelder eller som ansatt med omsorg for fosterbarn i barnehage, besøkshjem, Barne- og ungdoms psykiatrien (BUP), pedagogisk psykologisk tjeneste (Ppt) eller andre som møter fosterbarn. Forfatterne tror boka kan brukes i det felles laget rundt barnet; et lag fosterbarnet trenger for å få et godt liv. Dei tenker at boka kan være et utgangspunkt i det tverrfaglige og tverretatlige samarbeidet.

Forfatterne har lang erfaring i arbeidet med barn på ulike arena, og de er begge spesialpedagoger. De har erfaring både som fosterforeldre og i arbeidet med fosterbarn og fosterforeldre, og de er opptatt av å se bak adferden til barn, enten det er tilbaketrekking eller utagering.
Mange fosterbarn har hatt en røff start på livet og de trenger å bli forstått. Det er i å forstå hvordan barnet har det emosjonelt som skaper empati, sier de.
Boka er utgitt på forlaget «Hjerte i relasjonen» som drives av Rina Nicolaisen.
Psykologspesialist Joachim Haarklou sier om boka;
-Boken er ikke bare en praktisk håndbok for kommunalt ansatte i teamet rundt et fosterbarn, slik som barnehage/skole, PPT, barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk, barnevern, helsestasjon, kommunale/ private/statlige fosterhjem og avlastningshjem, men bør også

Forlag Hjerte i relasjonen kurs og veiledning

Utgivelsesår 2020