"Jeg trenger at du bryr deg"

om å forstå minoritetsbarn i fosterhjem

av (forfatter), Rina Susanne Nicolaisen (forfatter) og Anne Katrine Eikill (illustratør).

Hjerte i relasjonen kurs og veiledning 2022 Heftet

«Jeg trenger at du bryr deg. Om å forstå minoritetsbarn i fosterhjem»
Dette er tittelen på en ny bok om fosterbarn med minoritetsbakgrunn i fosterhjem.
Intensjonen til oss forfattere, Beate Heide og Rina Nicolaisen, er øke forståelsen i arbeidet med barn som står i to kulturer, og vi ønsker å trekke frem hvor viktig det er at samfunnsoppdraget å være fosterforeldre blir ivaretatt til det beste for barnet. Å jobbe mot felles forståelse og felles mål er det som bærer frukter for et barn. Dette er særlig viktig når en har omsorg for barn og unge som står i krysskultur.
Fosterfamilier føler seg ofte overlatt til seg selv, og det kan være vanskelig å forstå fosterbarnets reaksjoner i dagliglivet. Målet er at vi sammen skal legge til rette for at barna utvikler seg til trygge voksne.
I boken møter du flere barn og unge med ulik bakgrunn og deres fosterforeldre/ omsorgspersoner gjennom ulike utfordringer. Kanskje kjenner du situasjonene igjen- som ansatt med omsorg for fosterbarn i fosterhjem, barnehage, besøkshjem, Barne- og ungdoms psykiatrien (BUP), pedagogisk psykologisk tjeneste eller andre som møter fosterbarn i hverdagen. Vi får tilbakemeldinger om at boka kan brukes i det felles laget rundt barnet; et lag fosterbarnet trenger for å få et godt liv. Vi tenker at boka kan være et utgangspunkt i det tverrfaglige og tverretatlige samarbeidet.
Forfatterne har lang erfaring i arbeidet med barn på ulike arena, og vi er begge pedagoger. Vi har erfaring både som fosterforeldre og i arbeidet med fosterbarn og fosterforeldre i laget rundt barnet. Vi er opptatt av å se bak adferden til barnet, enten det er tilbaketrekking eller utagering.
Boka er utgitt på forlaget «Hjerte i Relasjonen» som drives av Rina Nicolaisen.
Psykologspesialist Tuva Haarklou sier om boka;

«Jeg trenger at du bryr deg», er en lettlest og god bok om et omfattende og komplekst tema. Forfatterne belyser hverdagslige situasjoner og mer overordnede problemstillinger gjennom relevant li

Forlag Hjerte i relasjonen kurs og veiledning

Utgivelsesår 2022