Jeg skal bli lærer!

utvikling av profesjonskompetanse

av (redaktør) og Kirsten E. Thorsen (redaktør).

Universitetsforlaget 2016 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Du har begynt i lærerutdanning.
Du har bestemt deg.
Du skal bli lærer.

Denne boka handler om hvordan du som student skal få best mulig utbytte av profesjonsutdanningen. Det å utdanne seg til lærer skjer i samspillet mellom faglig og utvikling av egen lærerkompetanse; sosialiseringen til læreryrket starter den dagen du begynner i utdanningen. Gjennom læring av ny kunnskap, øving i praksis og refleksjoner i fellesskap med medstudenter dannes grunnlaget for å utvikle din læreridentitet.

Forfatterne beskriver viktige sider ved kvalifiseringsprosessen fram til det å bli lærer. De tar opp temaer som personlig og profesjonell identitet, krav og forventninger til læreren, skikkethetsvurdering og språkkompetanse. Tenk-og-skriv-oppgaver som er lagt inn i de ulike kapitlene, kan brukes både individuelt og sammen med medstudenter. Oppgavene har som mål at du skal reflektere over erfaringer du har fra før, bli klar over egne holdninger og normer og finne ut hva slags lærer du vil bli.

Forfatterne utfordrer deg som lærerstudent til ikke å velge de enkleste løsningene, men til å utforske, gå i dybden og å vie deg 100 prosent til å utdanne deg til verdens mest spennende yrke!

Bokas redaktører, Hanne Christensen og Kirsten E. Thorsen, er begge førstelektorer i pedagogikk med lærerkvalifisering som forskningsfelt.

Boka inneholder bidrag fra Jon Amundsen, Alf Gunnar Eritsland, Ellen Konstanse Hovik, Frøydis Oma Ohnstad, Nanna Paaske, Torill Strand og Jon Helge Sætre. De er alle erfarne fagdidaktikere som har sin tilknytning til Høgskolen i Oslo og Akershus. I tillegg bidrar studentene Ina Camilla Lauvli Engan, Marius Muggerud, Richard Nicolai Nilsen Prestegård, Hilde Midtgård Stephansen og Julie Himberg Sørlie i kapitlet «Medstudenter som ressurs».

Bokdetaljer

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2016

Format Heftet

ISBN13 9788215025322

EAN 9788215025322

Språk Bokmål

Sider 135

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket