Jeg har en plan

Bro og tunnelselskapet AS 50 år 1953-2003

Fritz C. Rieber 100 år 1903-2003

Bro og tunnel selskapet 2003 Innbundet

Boken handler om det norske selskapet Bro og Tunnelselskapet AS. Forfatteren forteller om gründeren Fritz C. Rieber, selskapets stiftelse i 1953 og dets oppgaver og resultater gjennom 50 år.

Fra en fortid som initiativtager, utbygger og drifter av samferdselsanlegg, har Bro og Tunnelselskapet tilpasset seg utviklingen og fremstår i dag først og fremst som en moderne IKTbedrift, bygd opp med basis i en rivende teknologisk utvikling. Det går røde tråder gjennom historien. De er ikke alltid like lette å følge, og de er ikke alltid like betydningsfulle. Men de er der. Kjartan Rødland kan sin samferdselshistorie, han kan Vestlandet og han kan aktørene. I "Jeg har en plan" har han nøstet opp en av disse trådene og skrevet historien om Bro og Tunnelselskapet og dets skaper, Fritz C. Rieber. Vestlandets historie er samferdselshistorie - et tema som interesserer de fleste av oss som har levd noen år. Det vi i dag nærmest tar for gitt; å kunne sette oss i bilen og kjøre omtrent dit vi vil - over fjord og gjennom fjell - har sitt utspring i våre forgjengeres initiativ, fantasi og besluttsomhet. Dette er fortellingen om vår egen tid. En tid da alt var mulig, eller viste seg å være mulig. En stolt tid!

Forlag Bro og tunnel selskapet

Utgivelsesår 2003