Jeg har en bror

av (forfatter) og Hege Terese Fjæra (illustratør).

Kolofon 2019 Innbundet

Gustav vil leke med broren sin Espen, men Espen sier bare: Gå din vei! Jeg liker deg ikke! Klapp igjen! Gustav blir trist og sint. -Espen vil ikke leke med meg. Han har oversett meg i hele går og i hele dag. Han roper og er sint på meg bare fordi jeg vil leke!, sier han til mamma.

Hvorfor er det så vanskelig for Espen å leke? Gustav har en bror med autisme, men jeg tror mange barn uavhengig av dette kan kjenne seg igjen i både Gustav og Espen. Barn trenger at voksne tilrettelegger for åpenhet og aksept av det som kan oppleves som vanskelig i sine omgivelser. Men det er ikke alltid så enkelt som voksen heller å ha riktige svar i alle situasjoner. Utifra egne erfaringer har jeg forsøkt å skrive en bok som jeg selv har savnet i samtale med mine barn og håper den kan være til hjelp for andre i relasjoner knyttet til barn med ulike utfordringer.
Kristin Husby

Forlag Kolofon