Jeg hadde ikke en sjanse

misbrukt av pappa hver dag i ti år

dette er min historie om overlevelse

av (forfatter), Linda Watson-Brown (forfatter), Magnus Nymo (oversetter) og Andrine Sæther (oppleser).

Lind & Co 2022 Lydfil

Jeg ser tilbake nå og innser at jeg aldri hadde en sjanse. Det er tungt å oppleve at hele barndommen din blir tatt fra deg. Jeg fikk aldri muligheten til å være et barn.

Shaneda Daly var bare fire år da faren hennes begynte å groome henne. I løpet av nesten femten år fortsatte han å misbruke henne seksuelt hver dag. Den psykiske og følelsesmessige belastningen av dette var enorm, og til slutt innrømmet faren hennes - den eksmilitære fengselsbetjenten - hva han hadde gjort overfor hele familien. Han forlot hjemmet for å søke hjelp, men kom tilbake bare ett år senere, og ble da ønsket velkommen som en «forandret mann». Uten noe annet valg enn å akseptere det, måtte Shaneda nok en gang leve under samme tak som overgriperen sin, og det tok ikke lang tid før han forsøkte å forgripe seg på henne igjen.

Etter å ha innsett at hun ikke hadde noe annet valg enn å forlate hjemmet sitt, tok Shaneda makten tilbake ved å stå opp mot mannen som ødela barndommen hennes, og hun kontaktet politiet. Flere tiår senere, i 2011, fikk hun se faren sin dømt for 277 tiltalepunkter om overgrep. Shaneda kjemper i dag som aktivist og talsperson for overgrepsofre og deler modig sin egen historie offentlig for første gang: Historien til en som overlevde.

Forlag Lind & Co

Utgivelsesår 2022