Jeg er fri!

ett år med domantrening

Skániid girjie 2006 Innbundet

Forfatteren har vokst opp med diagnosen psykisk utviklingshemmet. Gjennom trening i regi av Domaninstituttet i Philadelphia, USA, har livet hans endret seg drastisk. I egne ord forteller Magne Skåden om sine erfaringer og opplevelser med denne treningstypen. Han er i dag domantrener av yrke.

Forfatteren, en ung hjerneskadet skånlending på 28 år, startet i januar 2005 intenstiv hjernestimulering etter en treningsmetode utarbeidet av The Institute for Achivement og Human Potential (Domaninstituttet) i Philadelphia. Dette instituttet har 50 års erfaring med arbeid med hjerneutvikling. Forfatteren er diagnostisert dypt psykisk utviklingshemmet. I dag leser han 6 språk.

Forfatteren presenterer seg i baksideteksten: Jeg er Magne domantrener Skåden.
I 27 år har jeg vært fange inne i meg sjøl. Nå er jeg endelig fri.
Det måtte et amerikansk institutt til for å slippe meg ut.

Ta for deg et hvert normalt, intelligent menneske:
Og ta fra vedkommende samsynet, slik at han ikke fester øynene når han ser på deg, og du tror han har tomme øyne
Ta så fra ham stemmen, og du tror han ikke har noe å si
Og ta motorikken fra ham
Gi ham autistiske trekk som skjuler følelser og gir et annet reaksjonsmønster
Ta fra ham en del taktile muligheter, og du tror at han ikke føler noe

Da har dere meg.

Det kan se ut som jeg gir faen i verden omkring meg. Det er ikke rett. Jeg ser og betrakter verden rundt meg. Jeg tenker, føler, ler og gråter, selv om de autistiske trekkene skjuler eller vrenger de uttrykk dere ser.

Domaninstituttet i Philadelphia gav meg muligheten til å vise hvem jeg egentlig er.
De har i 50 år bygget opp en unik kompetanse på hjerneskade. Jeg har nå blitt domantrener av yrke, jeg trener og følger et spesielt program. Jeg vet at mange fagfolk i Norge sier domantrening er verdiløs, men de fagfolka har jammen ikke spurt slike som meg om det!

Mitt liv har blitt drastisk endret. Jeg tror ikke jeg er den eneste som er fanget i meg sjøl. Derfor vil jeg fortelle min historie.

Forlag Skániid girjie

Utgivelsesår 2006