Jeg er din bøddel

Baskerville 2006 Innbundet

Handlingen i romanen beveger seg mellom Afrika, Norge og Italia. Seksualiteten fremstår som en gunnleggene og ofte avgjørende drivkraft. Enten ved sin styrke, som hos hovedpersonen, eller ved sitt fravær, som hos den mange år yngre Ami. Et annet motiv i romanen er hevn.

Brenning er endelig tilbake - sterkere og mørkere enn noensinne. Handlingen i denne nye romanen, Jeg er din bøddel, beveger seg mellom Afrika, Norge og Italia, og som i tidligere romaner av Brenning fremstår seksualiteten som en grunnleggende, ofte avgjørende drivkraft i menneskers liv. Enten ved sin styrke, som hos hovedpersonen, eller ved sitt fravær, som hos den mange år yngre Ami. I tillegg kommer mannens evige fascinasjon av kvinnekjønnet: "Livets begynnelse, verdens og skjønnhetssansen opprinnelse, menns lidenskap, lyst og undergang." Språket er fritt og uhemmet og preget av bilder og metaforer som truer med å bryte opp et vanlig lesetempo. Det hviler noe magisk, mystisk og fatalistisk over hele romanen til Alexander Brenning. Alexander Brenning markerte seg kraftig på nittitallet, med fire særegne og omdiskuterte romanutgivelser i løpet av fem år. Han brakdebuterte i 1995 og ble av noen beskrevet som en litterær sensasjon, mens andre igjen mente at bøkene hans kun var fylt med uavlatelige sædavganger. Haugesunderen Tor Sæther, mannen bak pseudonymet Alexander Brenning, bor for tiden i Sør-Afrika. Mens Brenning for tiden er på pensum i emnet moderne dekadanseromaner i allmenn litteraturvitenskap ved Universitetet i Tromsø. Det er det nystartede forlaget Baskerville som nå utgir Jeg er din bøddel. Forlaget vil utgi skjønnlitteratur i spennet mellom feelgood og skittenrealisme. Dette tilsier en maskulin og røft tilhugd litteratur, gjerne lun og humoristisk eller mørk og dyster. Jeg er din Bøddel må sies å passe godt inn i en slik forlagsprofil

Forlag Baskerville

Utgivelsesår 2006