Jeg elsker Dickens

Kagge 2024 Lydfil

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

En vrengt historisk roman om en umulig kjærlighetshistorie

Den danske eventyrforfatteren H. C. Andersen besøkte sitt store forbilde Charles Dickens på hans landsted i Kent sommeren 1857. Han ble værende i fem uker, mye lenger enn planlagt. Etter dette traff de to forfatterne hverandre aldri igjen. Hva skjedde egentlig denne sommeren?

Jeg elsker Dickens er en roman som utgir seg for å være en biografi om H. C. Andersen, forfattet av en upålitelig og hemmelighetsfull arkivar. Den beskriver et menneske som kjemper seg ut av fattigdom og vold, og på veien omskaper vonde opplevelser til ikoniske eventyr. Det er en fortelling om vold og kjønnsidentitet, om berømmelse og ensomhet, og om å være den evige gjest.  Men mest av alt handler romanen om å være hjelpeløst forelsket og villig til å gjøre alt for å oppnå den store og usannsynlige kjærligheten. Kan litteraturen redde oss fra oss selv, og finnes det ro og trygghet for alle de urolige som flykter fra seg selv og sin egen bakgrunn?

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2024