Jarlsbergosten

historie og utvikling

av (forfatter), Odd Byre (forfatter), Kjell Steinsholt (forfatter), Arne Henrik Strand (forfatter) og Judith A. Narvhus (gjendikter).

Tun 2006 Innbundet

I dag er Jarlsbergosten norsk meieribransjes største internasjonale merkevare. Denne boken tar for seg historien om Jarlsbergostens utvikling. Dagens produkt er et resultat av et forskningsprosjekt som startet for ca 50 år siden, og har bare navnet til felles med den osten som ble ystet i Vestfold i eldre tid. Har litteraturliste.

Jarlsbergosten er blitt en suksess over store deler av verden. Den er anerkjent for sin spesielle smak og er ansett som en høykvalitetsost. Jarlsbergosten ble utviklet ved Meieriinstituttet på Norges landbrukshøgskole i en tiårsperiode fra 1956. Et stort team av meieriforskere og teknisk personale, under ledelse av professor i meieriteknologi Ole Martin Ystgaard, gjennomførte den omfattende forskningen som skapte osten. Jarlsbergosten er en suksess både nasjonalt og internasjonalt på grunn av hullsetningen og den særegne smaken. Den er TINEs viktigste eksportartikkel. På det internasjonale markedet vurderes den som en eksklusiv ost og selges til høy pris. Her er historien om osten, menneskene som bidro, forskningen som ble gjennomført og bakgrunnen for navnet. Historien om Jarlsbergosten viser at samarbeid mellom forskning og industri kan gi et svært vellykket resultat. Boka har både norsk og engelsk tekst. Er mest interessant for folk med tilknytning til osteproduksjon eller forskning.

Parallell tittel Jarlsberg cheese

Forlag Tun