Jappe Nilssen

Munchs venn og våpendrager

Orfeus 2016 Innbundet

Det er et paradoks at det skulle gå nærmere 150 år fra Jappe (Jacob) Nilssen ble født til det utkommer en biografi om ham . Jappe Nilssen var litterat, kunstkritiker og bohem i samtiden til Hans Jæger, Oda og Christian Krohg og Edvard Munch. Han var en del av Kristiania-bohemen.
Allerede 17 år gammel ble Jappe Edvard Munchs venn, et nært vennskap som varte i mer enn 40 år. Det var som kunstkritiker i Dagbladet Jappe ble kjent i hele det kulturinteresserte Norge. Han ble beundret og lovprist, hatet og kritisert. Hans rolle som formidler av og forkjemper for Munchs kunst viste mot og samtidsorientering, men etter hvert som kunsten tok radikale sprang inn i det moderne, ble Dagblad-kritikeren mer skeptisk. Jappe skrev overveiende subjektivt, enten han var begeistret eller ikke, og hadde lite til overs for objektivitet, analyse og kontekst. Han var aktør og kritiker på samme tid uten besvær.
Kunstkritikk står igjen på dagsorden her i landet. Ikke fordi den er overdreven eller gått av sporet på annet vis. Nei, fordi den er i ferd med å bli fraværende. Denne boken om Jappe viser viktigheten av god kunstkritikk.

Forlag Orfeus

Utgivelsesår 2016