Japanisme i norske bedrifter

Fagbokforlaget 1994 Heftet

Boken er basert på forfatterens doktoravhandling "Japanisme. Ideologi og implementering i bilindustrien" (1994), men den er forenklet og omarbeidet. Forfatteren forsøker å se Japanisme i et organisasjonsteoretisk perspektiv. Har litteraturliste.

Japanisme er et organisasjonsprinsipp som setter produksjonen i sentrum. Det har som mål å produsere med minst mulig innsatsfaktorer og har sterke ideologiske trekk. Eksempler på Japanisme er konsepter som "Just in time", "Lean Production", "Optimized Production Technology", "Toyota-systemet" og "Teori Z". Japanisme i norske bedrifter er en studie av leverandører til bilindustrien. Forfatteren prøver å gi en forståelse for spredning og reproduksjon av Japanisme gjennom å svare på: - Hva er innholdet i Japanisme? - Hvilke tolkninger av Japanisme finnes? - Hvordan foregår spredning og reproduksjon av Japanisme?Svaret på det første er at Japanisme har ideologiske trekk, og dens retorikk bidrar til dette gjennom bruk av symbolikk, myter og metaforer. Svaret på det andre er at ulike tolkninger legger vekt på henholdsvis rasjonalisering, teknologi, kvalitet, harmoni og arbeidsmiljø. Spredning og reproduksjon av Japanisme foregår gjennom litteratur, fagkonferanser, bedriftsutviklingsprogrammer, kunder og enkeltpersoner. Det er lite kommunikasjon mellom de som erfarer Japanisme og de som tolker og reproduserer den. Dette forskningsarbeidet tilfører feltet Japanisme en ny teoretisk innfallsvinkel ved å betrakte den som ideologi. Det setter lys på symbolikk som benyttes i litteraturen, bringer opp temaet om ideologisk "lukking" og påviser en mulig selvmotsigelse som ligger i Japanisme: Hvordan skal man kunne tilpasse Japanisme til egen bedrift når det så sterkt vektlegges bestemte handlingsmåter? Monica Rolfsen er sivilingeniør og ph.d. fra Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU. Hun jobber som professor og instituttleder ved samme institutt og var prosjektleder for forskningsprosjektet Lean Operations.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1994